Status | Úřad zřízen při Ministerstvu průmyslu a obchodu v roce 2005 |
Rozpočet | 7 000 000 |
Počet zaměstnanců |
Hospodaření
Úřad je z poloviny financován dotací z rozpočtu Ministerstva a z poloviny dotací z EU.
Činnost
Úřad má za úkol odpovídat na stížnosti nespokojených spotřebitelů, kteří chtějí reklamovat zboží koupené v cizině. V roce 2007 úřad obdržel od veřejnosti 404 dotazů. Na ně dává banální rady. Německé klientce české letecké společnosti, která tvrdila, že se jí ze zavazadlového prostoru v letadle ztratil notebook, poradili, že se v přepravních podmínkách může dočíst, že na notebook a další cennosti se náhrada z případné ztráty nevztahuje. České klientce, která po telefonu objednala spodní prádlo ze Švýcarska a pak nezaplatila, protože se jí zdálo drahé, poradili, ať firmě napíše dopis, že prádlo nechce. Úřad též v roce 2007 vyrobil deset tisíc letáků „Jak reklamovat zboží zakoupené v EU“.
Verdikt
Úřad by měl být zrušen. Spotřebitel, který si není jist možností reklamace zboží koupeného v cizině, by si měl takový nákup řádně rozmyslet. Když si pak neví rady s reklamací, může se s prosbou o radu obracet na právníky či soukromoprávní spotřebitelské spolky (které by samozřejmě neměly dostávat žádné dotace; bohužel, jen Sdružení ochrany spotřebitele dostává na krytí provozních nákladů ročně dotaci 11 milionů).