19.04.2021 Lidové noviny
strana: 10 rubrika: Ekonomika
Martin Pánek: Efektivnější řešení
Opatření se má dotknout zejména tras Paříž–Nantes, Paříž–Lyon a Paříž–Bordeaux. Vlak a letadlo tu vyjdou cenově zhruba nastejno, časově člověk ušetří zhruba hodinu až hodinu a půl v samotném dopravním prostředku, ale letiště bývají mnohem hůře přístupná než nádraží.
Cesta letadlem na takovou krátkou vzdálenost mi nepřipadá jako něco, co by mnoho lidí podstupovalo, pokud to pro ně není lepší z nějakého dodatečného důvodu, například mají navazující spoj. Je tedy otázkou, kolik „zbytných“ cest se tak vykoná. A jako vždy se nabízí mírnější varianta – zvýšit cenu letu nějakou daní.
Francie je nejrozlehlejší zemí EU, proto „problém“ vnitrostátních letů bude v dalších zemích o to menší. V Česku nic takového řešit nemusíme. Vnitrostátních letů máme minimum a rychlovlaky žádné. Cesta z Prahy do Karlových Varů na palubě Krušnohoru zabere téměř 3,5 hodiny.
MARTIN PÁNEK
ředitel Liberálního institutu