fbpx
Svoboda jednotlivce, volný trh, malý stát a mír
Liberální institut

Nepopulární, ale nezbytné zdražování

0

Do metropolitních novin již přispívám šestým rokem. K zamyšlení se nad délkou této činnosti mne přiměla skutečnost, že jsem marně pátral v paměti, zdali jsem se někdy věnoval problematice zdražování jízdného v městské hromadné dopravě (dále MHD) v našem hlavním městě. Zjistil jsem, že tomu tak nebylo a to z toho důvodu, že prakticky po celou dobu, co do Metra přispívám, ke zvýšení cen jednotlivých jízdenek nedošlo. Zvýšily se pouze ceny časových kupónů a to naposledy k 1. 1. 2000.

Protože poměrně často používám MHD k jednotlivým jízdám, byl jsem zprávou o zvýšení ceny jízdného trochu zaskočen. Když jsem však začal počítat, že naposledy se cena jednotlivých jízdenek zvyšovala v roce 1998, tak jsem se trochu zarazil. Vždyť od roku 1998 se zvýšily spotřební daně, ceny benzínu, energií i dalších komponentů, které vstupují do nákladů pražské hromadné dopravy o více než třetinu. Navíc dopravní obslužnost poskytovaná dnes je mnohem rozsáhlejší, než tomu bylo v roce 1998. Stačí vzpomenout prodloužení linky metra B na Černý most, linky C do Ládví nebo výstavbu tramvajové tratě na sídliště Barrandov. I přesto, že si člověk občas zanadává, když se v ranní špičce v některých stanicích tak tak dostane do vozů metra, cestuje přeplněnou tramvají v parném létě nebo občas v zimě vynechá nějaký autobusový spoj, ruku na srdce, MHD v Praze se za poslední léta opravdu zlepšila.

Zajímavé je i porovnání cen jednotlivých jízdenek s jinými městy v ČR. Občas se dostanu na Moravu, a tak používám MHD např. v Brně nebo ve Zlíně. V Brně je jednorázová jízdenka dražší než v Praze, i když rozsahem poskytovaných služeb je brněnská MHD řádově menší. Za stejnou cenu jako v Praze se jezdí např. ve Zlíně, ale dráž třeba v Plzni, Ústí nad Labem, Liberci, Karlových Varech, Jablonci nad Nisou a v některých dalších městech. I jiné metropole našich sousedních zemí mají jízdné podstatně dražší. Je tomu tak v Budapešti, v Bratislavě, v Berlíně, ve Vídni, ale i ve Varšavě. Troufnu si říct, že i úroveň služeb je v těchto metropolích nižší než v Praze. Nutno ovšem podotknout, že relativně nízká cena jízdenek v Praze není zadarmo. Jízdné pokrývá jen něco málo přes pětinu provozních nákladů, které jsou s MHD spojeny a to nejsou započítávány náklady na výstavbu nových tramvajových tratí a nových tras metra. Zbytek, tedy o něco méně než 4/5 nákladů, je dotován z kasy města. O to méně finančních prostředků pak mohou městští radní rozdělit na jiné programy. Cílem by mělo být dostat se v nejbližších letech alespoň na takovou úroveň aby třetina provozních nákladů byla kryta vybraným jízdným. Ušetřené  prostředky by tak mohly být použity na pomoc těm opravdu sociálně potřebným.

Je dobře, že zastupitelé hlavního města Prahy umožnili důchodcům do 70 let zakoupení zvýhodněného senior pasu a důchodcům starším 70 let zachovali možnost cestovat MHD zdarma. Možná by ale mohli využít svých kontaktů v parlamentu a navrhnout zrušení bezplatné přepravy pro poslance, senátory a další. Možná by mohli dovolit snížit věkovou hranici pro bezplatnou přepravu důchodců třeba na 68 možná někdy v budoucnosti i 65 let. Ne, že by poslanci, senátoři či soudci ústavního soudu nějak často jezdili MHD, ale myslím si, že jejich platy jsou na takové úrovni, že by tyto výhody nemuseli mít a mohli by je  přenechat těm opravdu potřebným. Asi nebude nikdo, kdo by jásal nad zdražením jízdného. V případě zdražení MHD v Praze si je však nutné uvědomit, že pokud by k němu nedošlo, mohli bychom v budoucnosti na to doplatit podstatně nižší kvalitou poskytovaných služeb.

Sdílej

O Autorovi

mm

Institut liberálních studií je český liberální think-tank. Naším cílem je propagace myšlenek svobody jednotlivce, volného trhu, minimální vlády a míru.

Leave A Reply

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..