Dne 10.4. 2006 uveřejnil tým autorů z fakulty elektrotechnické ČVUT a fakulty národohospodářské VŠE výsledky společně vypracované Analýzy koncepce ekologické daňové reformy. Ekologická daňová reforma se odvíjí od povinnosti ČR zavést daně na energetické produkty (uhlí, zemní plyn apod.) a elektřinu k 1.1. 2008, kdy České republice končí přechodné období pro implementaci Směrnice 2003/96.
Studie obsahuje výpočty dopadu sazeb daní z energetických produktů a elektřiny, které navrhlo ve své Koncepci Ministerstvo životního prostředí v říjnu roku 2005, na ceny energií a tepla, analyzuje dopady na jednotlivé skupiny obyvatel a představuje alternativní přístupy použité v zemích EU.
Hlavní poznatky analýzy jsou následující:
• výše navrhovaných daní sazeb výrazně překračuje minimální sazby požadované ve Směrnici 2003/96/ES (1,5 až 3krát, v některých případech více než 10krát)
• reforma nerozlišuje, jak vyspělou technologií je elektřina či teplo vyráběno, výše zdanění se odvíjí pouze od použité suroviny a tedy nemotivuje k modernizaci používaných technologií
• reforma by vedla k razantnímu zvýšení cen tepla a elektřiny a k růstu přerozdělování v rámci státního rozpočtu: v prvním roce své platnosti (2007) by reforma měla do státní pokladny přinést 34 mld. Kč a tato částka by se měla do roku 2015 postupně zvyšovat až na 55,6 mld. Kč
• navrhovaná reforma by nejvíce zasáhla nízkopříjmové skupiny obyvatel, kterým by narostly životní náklady o cca 4 procenta. MŽP navrhuje jako jednu z variant kompenzovat toto zvýšení sociálními dávkami, což autoři studie nepovažují za efektivní.
Autoři došli k závěru, že by navrhovaná reforma nesplnila požadované cíle, tj. nevedla by k ochraně životního prostředí, zejména ovzduší, a navrhují namísto poptávkově orientované ekologické daňové reformy zdražující ceny energie, jít spíše cestou nabídkově orientované strategie, tj. různých forem osvobození od daní či slev na daních pro ty, jež využívají k životnímu prostředí šetrné technologie a energie.