Obávám se, že není daleko chvíle, kdy se dozvíme, že:
„Ceny počítačů Dell by mohly klesnout. Podle nové směrnice Evropské komise bude totiž firma Dell přinucena prodávat své produkty i v neznačkových obchodech. A když už byla evropská komisařka pro hospodářskou soutěž Neelie Kroes v tom, přikázala to samé i firmám Avon a Oriflame.“
Připadne někomu protiprávní, že Dell prodává své produkty jen prostřednictvím svých webových stránek či firemních prodejců? Nebo že výrobky Avon nejdou sehnat v drogerii na rohu? Samozřejmě, že by se provozovatelé nejrůznějších obchodů rádi přiživili na úspěšnosti těchto produktů a nalákali tak mezi regály více zákazníků. Je pravděpodobné, že by to vedlo k poklesu cen daných výrobků, protože by zafungovala konkurence mezi prodejci. Je tedy klidně možné, že by na nuceném prodeji zmíněných výrobků v maloobchodní síti všichni, až na samotné výrobce a původní „privilegované“ prodejce, vydělali.
Stejně tak je možné, že by skoro všichni vydělali na chystané povinnosti automobilek poskytnout diagnostický software i neznačkovým servisům. Ale jak si někdo může nárokovat právo mluvit do toho, jakým způsobem má jakýkoliv výrobce své zboží nebo služby prodávat? Jak může Neelie Kroes hřímat o ochraně hospodářské soutěže a současně diktovat Dellu, Avonu nebo automobilkám, s kým mají obchodovat?
Ona si asi milá paní eurokomisařka myslí, že jako politik může vše. Vždyť nad přerozdělováním peněz prostřednictvím daní už dneska skoro ani pes neštěkne. Tak proč by se měl někdo bouřit, když se rozhodne přerozdělit nějaké ty věci a technologie?
Paní komisařko, mohla byste příště přihodit i povinnost Coca Coly zveřejnit své recepty? Takový moudrý krok by určitě prospěl hospodářské soutěži a vedl ke snížení cen tohoto oblíbeného nápoje. A když už budete úřadovat, občasné přerozdělení manželek by také nebylo na škodu.