Německé firmy a němečtí spotřebitelé jsou ze zahraničních obchodních partnerů pro české firmy a české spotřebitele nejdůležitější, zkráceně tedy říkáme, že Německo je nejdůležitější obchodní partner Česka. Na tom ve světě, kdy německá i česká ekonomika jsou kapitalistické a neexistují mezi nimi překážky obchodu, nic nezměníme. Mezinárodní obchod se totiž podobá gravitaci – čím bližší a větší zahraniční ekonomika, tím více s ní obchodujeme.
Pokud tedy německá ekonomika zpomaluje nebo se dostává do recese, může to česká ekonomika krátkodobě kompenzovat obchodem s rychlejšími německými odvětvími, rychlejšími částmi Německa nebo jinými rychlejšími ekonomikami, ale dlouhodobě se gravitační síle německé ekonomiky nemůžeme vyhnout.
Martin Pánek je ředitelem Institutu liberálních studií. Vystudoval ekonomickou analýzu na NF VŠE. V minulosti působil jako asistent europoslanců v Evropském parlamentu a aktivně se angažuje v Operaci Kyseláč. Zabývá se mezinárodním obchodem, migrací, svobodou slova, lidskými právy nebo americkým ústavním právem.
