Martin Pánek, ředitel Liberálního institutu:
Zda je nějaká politika prospěšná, nebo neprospěšná pro blahobyt občanů, zjistíme málokdy z průzkumů veřejného mínění. Vláda Margaret Thatcherové postavila Británii na nohy, mezinárodní obchod vytáhl miliardy lidí z chudoby, 90. léta v Česku byla érou rozkvětu ekonomiky, politiky i kultury. Přesto, pokud se ptáte lidí, vnímají tyto věci často naopak.
Japonské a britské železnice těžko jednoduše srovnávat. Nečelí stejným obtížím ekonomickým, geografickým nebo technologickým. Nevíme bez dalšího, zda japonští a britští pasažéři akceptují stejně velké ceny za stejný výkon, nebo zda jsou v tom velké rozdíly. Povahové vlastnosti japonských cestujících i japonských posádek se od britských liší, Japonci jsou známi například svojí pečlivostí (a point-and-call systémem, který snižuje nehody a zpoždění na minimum).
Přesto je pravda, že privatizace britských železnic přinesla oproti předchozí éře sníženou nehodovost, více pasažérů nebo vyšší podíl železnice na způsobech dopravy.
Analytik Randall O’Toole v nové knize Cato Institutu zvané Romance na železnici (Romance of the Rails) popisuje, že je v naší nátuře zamilovat si cesty železnicí, bohužel to ale vede k provozování neefektivních tras, kde existují efektivnější způsoby přepravy. I v České republice bychom proto měli železnice liberalizovat.