fbpx
Svoboda jednotlivce, volný trh, malý stát a mír
Liberální institut

Dobré hamburgery od Vendulky

0

Řetězec Wendy’s změnil podobu rychlého stravování

Kdo dělá nejlepší hamburgery na světě? Každý z mnoha řetězců rychlého občerstvení samozřejmě tvrdí, že k dostání jsou právě v jeho prodejnách. Jen jeden z nich si to však téměř vetkl do svého názvu: Wendy’s Old Fashioned Hamburgers, zkráceně Wendy’s. Zdá se, že za pravdu mu v poslední době dávají i čísla. Zatímco tržní podíl symbolu rychlého stravování – společnosti McDonald’s – se ve Spojených státech neustále snižuje a jeho akcie letí strmě dolů (od listopadu 1999 do září 2002 poklesly z 45 dolarů na zhruba 18), kráčí Wendy’s přesně opačným směrem. Za stejnou dobu totiž jeho akcie vzrostly z 22 na 32 dolarů.

Nedáme vám, co nechcete

Třebaže řetězec s poetickým názvem (volně přeloženo „hamburgery od Vendulky podle starého receptu“) v našich zeměpisných šířkách téměř nikdo nezná, patří k nejstarším na světě. Svou první restauraci otevřel v Columbusu (Ohio) již v listopadu 1969. Letitější jsou tedy už pouze McDonald’s a u nás neznámá síť WhiteCastle, což připomíná poněkud opomíjený fakt, že ačkoli dnes většina lidí řetězce rychlého občer-stvení ochotně vnímá jako symbol americké kultury, jsou jejich kořeny nedávné a většina Američanů si dobře pamatuje dobu před jejich vznikem a masovým rozšířením. Zakladatel Wendy’s Dave Thomas (zemřel v lednu tohoto roku) vsadil v podstatě na stejné principy jako McDonald’s: rychlost a uniformitu. Pečlivěji si však ohlídal kvalitu, kterou vtiskl i do sloganu celého řetězce, jenž zní „Quality is our Recipe“ (naším receptem je kvalita). Ačkoli pro zatvrzelé odpůrce rychlého stravování je Wendy’s bezpochyby jen jedním z řady dalších amerických řetězců, právě on přišel s mnoha zajímavými inovacemi, které se později staly samozřejmostí a dokázaly do rychloobčerstvoven časem přilákat i zákazníky, již se jim dříve obloukem vyhýbali. Jako první například nabídl hostům možnost stanovit si složení hamburgeru. Kdo neměl rád třeba rajče, mohl se ho jednou větou zbavit, zatímco u konkurenčních McDonald’s mu v té době nezbývalo nic jiného než se s jeho přítomností smířit a vyhodit jej až dodatečně ze zakoupeného hamburgeru. Cestu do sítě restaurací rychlého občerstvení pak navíc Wendy’s otevřel i zcela novým produktům. Právě firma Davea Thomase totiž poprvé ve svých jídelnách začala nabízet například zeleninové saláty (od roku 1979) či specialitky z pečených brambor. Dalším z řady zlepšováků, které řetězec zavedl a které pak jeho konkurenti ochotně okopírovali, bylo vytvoření drive-through obsluhy, umožňující výdej jídel přímo do vozů spěchajících (nebo líných) hladovců. Kromě toho přišel Wendy’s také s nápadem sloučit kombinace různých jídel do menu s výraznou slevou a spolu s BurgerKing pak nabídl jako první i speciální diskontní menu za 99 centů.

Muzeum karbanátků

Úspěch, kterého se podnikavý Dave Thomas dočkal, byl poměrně velký a rychlý. Po deseti letech fungování měl jeho řetězec po světě dva tisíce restaurací, o dalších deset let později dvojnásobek a při oslavě třicátého výročí jich fungovalo už šest tisíc. Abychom byli spravedliví, připomeňme, že Wendy’s vedle nápadů, se kterými přišel, sem tam nějaký také odkoukal. Podle vzoru McDonald’s například začal rozvíjet síť svých restaurací formou franchisingu, tedy tím, že zájemcům prodával obchodní model. Sukces společnosti časem vynesl i vstup na burzu. Nejprve v roce 1976 na méně ceněný NASDAQ a o pět let později i na New York Stock Exchange. Další růst pak přinesla expanze na zahraniční trhy – do Kanady, zemí střední Ameriky (70. léta) a později koncem 80. let i do Evropy a Asie, byť v omezené míře. V letech 90. pak přišlo i pohlcování konkurenčních řetězců. Postupně tak Wendy’s spolkl například síť kaváren Tim Hortons (1995) nebo firmy specializující se na mexická jídla Baja Fresh a Mexican Grill (2002). Vlajkovou lodí však samozřejmě stále zůstává původní „hamburger od Vendulky podle starého receptu“. Může se o tom ostatně přesvědčit každý, kdo někdy náhodou zavítá do Columbusu v Ohiu a navštíví s pietou udržovanou Wendy’s č. 1. Ta kromě své původní a stále platné funkce restaurace totiž působí také jako svého druhu muzeum třiatřicetileté historie společnosti, jež o sobě hrdě tvrdí, že prodává ty opravdu nejlepší hamburgery na světě.

Sdílej

O Autorovi

mm

Institut liberálních studií je český liberální think-tank. Naším cílem je propagace myšlenek svobody jednotlivce, volného trhu, minimální vlády a míru.

Leave A Reply

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..