28.03.2022 Euro – Martin Pánek
strana: 12 rubrika: Téma/Válka na Ukrajině
V divadelní hře anglického dramatika 16. století Henryho Portera Dvě rozčilené ženy z Abingtonu zaznívá: „Můj pán není tak moudrý, jak jej Bůh stvořil. Šel hledat chlup ve slepičím hnízdě, jehlu v kupce sena, což se vidí tak málo jako černá labuť.“ O dvě stě let později, v roce 1790, černou labuť vědecky popsal anglický naturalista John Latham a po dalších více než dvou stech letech, v roce 2007, formuloval americký esejista a matematik Nassim Nicholas Taleb teorii černé labutě.
Popisuje metaforické černé labutě jako jevy, které splňují tři podmínky: „Za prvé, leží za hranicemi obvyklých očekávání, protože z ničeho, co jsme kdy v minulosti poznali, nelze přesvědčivě vyvodit, že by taková událost mohla nastat. Za druhé, má rovněž (na rozdíl od opeřence) mimořádný dopad. A za třetí, ačkoliv jde o událost extrémní a nepředvídatelnou, lidská přirozenost nás nutí nacházet pro ni dodatečná vysvětlení a vytváří tak dojem, že ji bylo možno předvídat a lze ji i objasnit.“