Ve skutečnosti je to mnohem snadnější. Neexistují licence ani státní monopol, který by zamezoval vstupu konkurence do odvětví. A samozřejmě tu není nikdo, kdo by požadoval daně, což je jeden z důvodů proč jsou ceny tak nízké. „Státní poštovní a telekomunikační společnosti měly vždy monopol, ale po pádu režimu jsme se mohli svobodně pustit do podnikání“, říká Abdulahi Mohammed Hussein, manažer Telcom Somalia, který byl založen v roce 1994, když bylo Mogadišo stále válečnou zónou.
„Viděli jsme na trhu velkou mezeru, protože veškeré předchozí služby zanikly. Existovala obrovská poptávka.“ Hlavní letiště a přístav byly zničeny během bojů, ale podnikatelé vybudovali malé přistávací plochy a využívají přírodní přístavy, a tak mohou telekomunikační firmy dovážet vybavení.
Navzdory absenci právního prostředí a funkčního systému soudů se účty platí, kontrakty jsou dodržovány, a to na základě tradičního Somálského klanového systému, jak vysvětluje pan Abdullahi.
Mobilní cíl
V zemi rozdělné na stovky území spravovaných konkurenčními veliteli ozbrojených skupin je bezpečnost zásadní. Ačkoli má Telcom Somalia na 25 tis.mobilních zákazníků – a zhruba stejný počet telefonních linek – zřídka kdy někoho vidíte telefonovat v ulicích Mogadiša, protože to přitahuje pozornost hladových ozbrojenců. Samotné telekomunikační firmy říkají, že nejsou terčem militantních skupin, ačkoli občas zloději ukradnou část komunikačních drátů.
Mahdi Mohammed Elmi provozuje v centru Mogadiša internetovou kavárnu Wireless African Broadband Telecoms, hned vedle uspěchaného a chaotického trhu Bakara, již 2 roky. „Nikdy jsem neměl problémy s bezpečností“ říká a poukazuje na to, že mají pouze bezpečnostní hlídku u vchodu. Pan Abdullahi říká, že si bojovníci uvědomují, že pokud způsobí telekomunikačním firmám problémy, nebudou moci znovu telefonovat a to nikdo nechce.
„Potřebujeme mít dobré vztahy se všemi veliteli ozbrojených skupin. My necháváme je a oni nechávají nás. Chtějí politickou moc a my je necháváme být“ říká.
Prodej koz po internetu
I když si tři telefonní společnosti – Telcom, Nationlink a Hormuud – konkurují v telekomunikačních službách, spolupracovali na spuštění Globální Internetové Společnosti, která poskytuje internet. Manažer Abdulkadir Hassan Ahmed říká, že se mohou zákazníci v centru Mogadiša připojovat rychlostí 150 Mb/sekundu prostřednictvím vysokorychlostní sítě. Jinde mohou využít bezdrátové připojení s rychlostí 11Mb/s.
Říká, že jeho společnost může podnikat v kterékoli oblasti Somálska, bez ohledu na to, jaká ozbrojená skupina ji ovládá. „Dokonce i malé, odlehlé vesnice jsou připojeny k internetu, pokud mají telefonní linku“ říká. Internet v Somálsku má 2 hlavní výhody oproti svým mnoha africkým sousedům.
Velký počet Somálců žijících v zahraničí – přibližně 1 až 3 miliony osob ve srovnání s asi 7 miliony lidí v Somálsku – je v kontaktu se svými přátely a příbuznými doma v Somálsku. Email je nejlevnějším způsobem kontaktu a mnoho Somálců umí číst a psát svým rodným jazykem. Nemusejí tak spoléhat na angličtinu nebo francouzštinu, což omezuje uživatele internetu na úzkou skupinu vzdělaných lidí.
Již dva dny po otevření byla internetová kavárna Orbit ležící 5km na jih od centra Mogadiša plně obsazená. Lidé prohlíželi své emailové schránky, exportér dobytka odesílal faktury a 2 zdravotní sestry prováděly lékařský výzkum.
Video konference
Telekomunikační revoluce v Somálsku zdaleka nekončí. „V příštím roce plánujeme zavést 3G technologii, včetně video volání a mobilního internetu“ říká pan Abdullahi. Navzdory svému úspěchu ale telekomunikační firmy říkají, stejně jako většina populace, že zoufale potřebují vládu.
„Zajímáme se o placení daní“ říká pan Abdullahi, nikoli ze sentimentu, který se občas objeví na tváři ambiciozního podnikatele. A pan Abdulkadir z Globální Internetové Společnosti zcela souhlasí.
„Potřebujeme nutně vládu“. Všechno začiná u bezpečnosti, situace v celé zemi. „Veškerá infrastruktura v zemi zkolabovala – vzdělání, zdravotnictví a silnice. Naši zaměstnanci musejí být školeni v zahraničí.“ Dalším problémem je pro telekomunikační firmy angažující se v globálním telekomunikačním podnikání platba zahraničním partnerům. Nyní používají pro převod peněz tradiční společnosti Hawala, které převedou prostředky do Dubaje, obchodního a finančního centra Středního východu. S vládou by přišla centrální banka, která by takové transakce usnadnila.
Daně by znamenaly vyšší ceny, ale pan Abdullahi říká, že předchozí Somálská vláda držela daňové sazby na nízké úrovni a doufá, že to bude pokračovat i v novém režim, který by měl přijít v následujících měsících.
Somálské telekomunikační společnosti se těší na ještě šťastnější budoucnost s podporou funkční vlády – pokud nenasadí likvidující daňové sazby nebo státní kontrolu sektoru, což by jim v rozkvětu nepomohlo.
Článek „Telecoms thriving in lawless Somalia“ od Josepha Wintera, BBC News, Mogadishu, přeložil Dan Vořechovský.