Martin Pánek: Odpovědnost za obsah
V hlavách politiků lze přijít s čímkoli, důsledky totiž nikdy nedopadají tolik na ně jako na běžné lidi, jimž škodlivými nápady zkazí životy. Zdůvodnění boje proti monopolům je, že si účtují vysoké ceny za nekvalitní produkt a neinovují. Nenechaví regulátoři však neřekli, proč by najednou chtěli bojovat proti „monopolům“, které si neúčtují žádnou cenu, jejich produkt je špičkový a do inovací investují obrovské částky.
Skutečnost je, že Facebook i Google jsou pod velkým konkurenčním tlakem jednak mezi sebou, jednak s nimi soutěží další firmy na současném trhu a i ty, které ještě ani neexistují nebo se tento týden zrodily v něčí garáži.
Facebook nemůže být odpovědný za obsah publikovaný uživateli. Není v silách žádné firmy kontrolovat každý status a komentář stamilionů lidí, zda nezakládá nějakou trestněprávní nebo občanskoprávní odpovědnost. Nelze to dělat ani na českých webech, například na zpravodajských serverech s komentářovou sekcí nebo na Mimibazaru, nelze to dělat na webu, který používá celý svět ve všemožných jazycích pod všemožnými jurisdikcemi.
MARTIN PÁNEK
ředitel Liberálního institutu
(4. 11. 2019, Lidové noviny, s. 12)