10.08.2021 Mladá fronta Dnes – Martin Pánek
strana: 7 rubrika: Názory
Stát sice loni zákonem liberalizoval oblast taxislužeb, města ale dál zbytečně a asi i protiprávně stanovují cenové stropy také alternativním službám, kde přitom zákazník zná cenu dříve, než nasedne do vozu.
Parlament schválil novelu zákona o taxislužbě, ve které posunul Česko o krok blíže právnímu státu. Zlegalizoval totiž existující stav, kdy po Praze, Brně a dalších městech jezdí řidiči využívající aplikaci Uberu a Boltu a nabízejí zákazníkům, že je odvezou na určené místo. V jistých ohledech to vypadá jako klasická taxislužba, v jiných ohledech se však jedná o revoluci na tomto trhu. Zejména proto, že tyto vozy nejsou vybaveny taxametrem a cena se počítá pomocí smart aplikace v telefonu řidiče.
Cena navíc není na téže trase vždy stejná, neboť ani dopravní situace na téže trase není vždy stejná. To svědčí více moderním technologiím než zastaralému taxametru.
Smart aplikace počítá jednak délku trasy, jednak čas strávený na trase. Tedy tak to aspoň má fungovat. V české právní úpravě, kdy musí zákazník znát přesnou konečnou cenu, pracují aplikace pouze s odhadem v momentu objednávky, kterým se pak musí řídit, ať už jsou na trase kolony, nebo ne. Zákazník nikdy nezaplatí více, než s jakou částkou souhlasil před jízdou.