Již od roku 1996 pořádáme letní školu, kde se studenty debatujeme o ekonomice, politice, historii, filosofii anebo o čemkoliv, co se naskytne. Letní škola se jmenuje Misesova akademie Liberálního institutu, zkráceně MALI. Více se můžete dozvědět na http://misesakademie.cz.
Poslední čtyři roky je dějištěm naší letní školy příjemné prostředí Parkhotelu v Českém Šternberku s výhledem na krásný soukromý gotický hrad Český Šternberk, který v roce 1992 zrestituoval dědic původního majitele Zdeněk Sternberg.
Letos jsme zavedli drobnou novinku. Zhruba polovina z padesátky účastníků semináře měla klasické přednášky, k nimž také patří Q&A. Tito účastníci s námi byli na letní škole poprvé, byli zapsáni v Misesově akademii. Druhá polovina účastníků, kteří už s námi byli podruhé nebo třeba popáté, byla zapsána v tzv. Misesově semináři – kde lektoři dopředu předepsali texty, o kterých se vedla diskuse. Tyto hodiny tak představovali spíše diskusní seminář než klasickou přednášku.
- Dominik Stroukal, ředitel Misesovy akadamie a hlavní ekonom skupiny Roklen, měl přednášku o o tom, že žijeme v historicky nejlepší době, a seminář textu Why I Am Not an Austrian Economist (Bryan Caplan, 1999)
- Marek Hudík, FPH VŠE, měl přednášku o ostrovech centrálního plánování v oceánu spontánní spolupráce a seminář o textu The use of knowledge in society (Friedrich A. Hayek, 1945)
- Urza s Terezou Urzovou měli přednášku o anarchokapitalismu a večerní dobrovolnou diskusi o kapitole Nečestný policajt (Murray Rothbard, 1976)
- Martin Komrska, UniCredit Bank, měl přednášku o tom, jak se vyrábí hospodářský růst, a seminář o textu The future monetary unit of value (Friedrich A. Hayek, 1981)
- Petr Bartoň, hlavní ekonom Natlandu, měl přednášku o liberalismu pračlověka a seminář o textu Occupational structure in the Czech lands under the second serfdom (Alexander Klein & Sheilagh Ogilvie, 2016)
- Martin Pánek, ředitel Liberálního institutu, měl přednášku o obchodních válkách a seminář o Deklaraci nezávislosti (Thomas Jefferson et al., 1776)
- Jiří Nohejl, hlavní ekonom Liberálního institutu, měl přednášku o politické ekonomii centralizace a seminář o textu Hayekian Anarchism (Edward Stringham & Todd J. Zywicki, 2011)
- Pavel Potužák, NF VŠE, měl přednášku o ekonomické krizi a seminář o knize Právo, zákonodárství a svoboda (F. A. Hayek, 1973)
- Monika Budzák, INESS, měla přednášku o společné zemědělské politice a seminář o textech Milióny hospodárskych zvierat prežijú život v klietke. Aktivisti žiadajú koniec klietkového chovu v Únii (Pavla Hosnedlová, 2018) a Market Demand Is Reforming Farm Ethics (Edward Stringham, 2017)
- Josef Šíma, rektor Cevro Institutu, měl přednášku o ekonomii jako vědě o morálce a seminář o textu Anarchismus jako progresivní výzkumný program politické ekonomie (Peter J. Boettke, 2005)
- Mojmír Hampl, KPMG, měl keynote celé letní školy o mýtu vyčerpatelnosti zdrojů a seminář o textu The Theory of Economic Regulation (George Stigler, 1971)
Jak přednášky, tak semináře probíhají v neformální, přátelské atmosféře. Debaty se vedou až do pozdních nočních hodin.
Ze studentů naší letní školy se stávají lídři úspěšných liberálních projektů. Namátkou: Martina Bacíková je ředitelkou Institutu ekonomického vzdělávání, který má za sebou již dva ročníky Ekonomické olympiády. Jan Škapa a Michal Šindlář jsou vysoce postavení manažeři Students for Liberty. Pavel Peterka je ředitelem výzkumu Liberálního institutu a analytikem CETA. Hynek Fencl a Jan Mošovský společně počítají pro projekt Liberálního institutu daňové břemeno. Těšíme se na to, kde za pár let budou studenti z letošní letní školy!
Přednášet takovým studentům je velká čest a zodpovědnost. Jak je vidět, kvalitní studentské osazení je lákadlem pro skvělé přednášející, kteří rádi věnují jeden letní víkend této akci. Věříme, že je kvalitní obsazení taktéž lákadlem i pro studenty, aby se přihlásili do tohoto stimulujícího prostředí, kde se i po přednáškách vedou neformální diskuse mezi studenty a přednášejícími. V jistém smyslu je tato čtyřdenní nepřetržitá debata mezi deseti zkušenými liberály a padesátkou studentů možná ještě důležitější než formální přednášková část.
Sledujte naše profily na sociálních sítích, abyste stihli sebe, svoje kamarády nebo svoje děti včas přihlásit, neboť příští letní škola bude ještě lepší než ta letošní.