Minulý čtvrtek pořádaly Hospodářské noviny ekonomické fórum, na kterém se diskutovalo o současných problémech českého hospodářství, zejména pak o vztahu podnikatelé vs. stát. Zásadním výstupem byla vlastně jen stížnost podnikatelů na daně a přílišnou byrokracii.
Naplno se ukázalo, že etablovaní podnikatelé příliš zájem na zjednodušení daňového systému nemají. Proč také. Pouze tak lze optimalizovat platbu daní a vlastně naprosto legálně provádět daňové úniky. A už vůbec nemají zájem na zrušení cel, regulací, dotací a dalších státních intervencí. Jen se jim nelíbí, že ostatní takových výhod požívají, a jiní ne. V situaci, kdy takové státní privilegium mají, se ho ale drží jako klíště. Což je ostatně logické.
Perličkou na dortu byl požadavek na vyšší podporu železniční sítě ze strany Škody Holding (neboli výrobce lokomotiv). Ta se snažila svůj požadavek na růst odbytu lokomotiv skrýt za německý příklad. V Německu se totiž dává osmkrát více státních peněz na podporu železniční sítě než v Česku. To je panečku argument. Připomíná mi to časy na základní škole: Jakub má nový penál, tak ho musím mít taky.
Posledním “závažným“ požadavkem byla větší podpora aplikovaného výzkumu. Zde naopak malý příklad ze zahraničí neuškodí. V USA se vytvářejí celé specifické obory zaměřené pouze na vědecký výzkum (nanotechnologie, biotechnologie, IT, …). V těchto odvětvích soukromé firmy nedisponují žádnými státními příspěvky a přesto jsou lídry svých oborů a právě od nich se den co den dozvídáme převratné objevy. Ne ze státních laboratoří. Podpora výzkumu a vývoje je jen další státní dotací, která naopak vědecký pokrok brzdí.