Právě když posílám článek do redakce metropolitních novin Metro, začíná pro fotbalisty České republiky stěžejní zápas posledních několika let. Svedou boj o to, zda budou moci pokračovat ve vyřazovací části letošního mistrovství světa či zda jim začne dovolená. Troufnu si říci, že zápas bude zajímat více než polovinu obyvatel České republiky a to napříč všemi generacemi. Sport je totiž fenomén, který zajímá stovky milionů obyvatel této planety a při jeho sledování se stírají rozdíly mezi národy, rasami, pohlavím, politickou náklonností, mezi bohatými i chudými.
Sportovní události celosvětového formátu jsou však i velkým byznysem a v nemalé míře ovlivňují ekonomiky v těch zemích, v nichž se konají, ale i v sousedních, případně těch, které se jich aktivně účastní. V pořadatelských zemích musí být vybudována dokonalá infrastruktura a to nejenom sportovišť, ale i dopravních a telekomunikačních zařízení, zařízení která poskytují ubytovací a stravovací služby a mnoha dalších. Tato fáze přípravy je poměrně dlouhodobá a pomáhá růstu hospodářství. Vytváří se nová pracovní místa, což může vést ke snížení nezaměstnanosti. Velmi dobře se daří firmám, které jakýmkoli způsobem participují na přípravě a potom organizačním zabezpečení těchto velkých události.
Mistrovství světa ve fotbale láká fanoušky z celého světa, ale nejvíce samozřejmě vždy ze zemí, které sousedí s pořadatelským státem. I z České republiky proudí desítky tisíc zájemců o zhlednutí utkání české reprezentace. Tito fanoušci utratí peníze za nákup lístku, pokud mají to štěstí a dostanou je, ale spotřebují i tisíce hektolitrů pohonných hmot pří svých cestách. Benzín či naftu mnohdy zakoupí ještě na českém území, kde je přijdou přece jenom o něco levněji. Tím zvyšují tržby čerpacích stanic, ale i příjem státního rozpočtu plynoucí z DPH a ze spotřebních daní. Někteří fanoušci se předzásobí i alkoholem, pitím, jídlem a dalšími požitky. Pořádání takovéto akce ovlivňuje dočasně i cenovou úroveň některých segmentů trhu. V zemích, kde se konají světové sportovní akce může dojít dočasně ke zvýšení cen služeb spojeným s ubytováním, stravováním, dopravou ale například i zboží, které se pro fanoušky stává fetišem bývá doplňkem akcí (různé dresy, šály, klobouky, míče, atd.).
Co je však nejdůležitější pro stát, který pořádá vrcholnou sportovní událost? Stane se před začátkem vypuknutí sportovního klání na dlouhou dobu centrem pozornosti všech světových médií. Během konání soutěží zde působí stovky, možná tisíce akreditovaných televizních, rozhlasových stanic a až desítky tisíc žurnalistů. Je to nejlepší a dá se říct možná v přepočtu na náklady spojené s konáním těchto akcí nejlevnější propagace pořadatelské země. A to je i jeden z hlavních důvodů proč by se Praha měla ucházet o konání olympijských her v letech 2020 či 2024. Bude to pro ni nejlevnější propagace, která může nepřímo přinést velké objevy finančních prostředků pro její další zvelebování.