V pondělí ohlásil majitel Českého Telecomu, španělská Telefónica, další velký nákup mimo španělsky, resp. portugalsky mluvící území. Prvním byl Český Telecom, druhým je teď nákup britského mobilního operátora O2. Z ryze španělsky orientované firmy se stává hráč na úrovni evropské telekomunikační extraligy. Pokud vše dopadne tak, jak je plánováno, pak to pro Telefóniku nebyl špatný obchod, byť jí možná zhorší rating. A transakce může mít dopad i na český trh.
Konec roamingové koalice?
Jen pro připomenutí, o čem je tu řeč. O2 vznikl původně jako mobilní divize British Telecomu a na britských ostrovech patří mezi tři největší mobilní operátory. British Telecom se však volky nevolky musel O2 zbavit při velké restrukturalizaci na konci roku 2001. Španělé za něj nyní nabídli v přepočtu asi 31 miliard dolarů (přes 770 miliard korun), asi o pětinu nad tržní cenou. Díky koupi Telefónica nyní posílí svou pozici v jedné z aliancí mobilních operátorů, které spojila snaha konkurovat v Evropě dominantnímu Vodafonu, pokud jde o roaming (používání mobilu v zahraničí). A jelikož v druhé alianci měly ústřední úlohu O2 a ještě jedna nedávno odkoupená firma, znamená to její faktický konec. Není samozřejmě jisté, jak dlouho vydrží i aliance první, když její tři největší členové si přímo konkurují na několika trzích, zejména v Německu, Británii a Španělsku. Pro český trh to bude zejména znamenat, že český T-Mobile pravděpodobně přijde o velkou část roamingových příjmů právě z Německa a Británie.
Tesco a jeho mobily
Zpátky k nákupu O2. Pro český trh by mohlo být zajímavé i to, že britská firma patří k těm společnostem, které využívají na základě dobrovolných smluv k oslovení zákazníků i tzv. virtuálních mobilních operátorů – tedy takových, kteří nemají vlastní síť a využívají síť někoho jiného na základě smlouvy. V případě O2 se jedná o společnost Tesco Mobile, s více než půl miliónem zákazníků. Jelikož i Tesco u nás nabývá na síle, možná bychom se mohli dočkat v rámci konkurenčního boje i nové mobilní značky… To by mohlo podnítit i T-Mobile, aby si vzpomněl, že podobné uspořádání má v Británii také (pod jménem Virgin Mobile). Stejně tak O2 patří k propagátorům sítí třetí generace, neboť právě díky této firmě byla na ostrově Man spuštěna první síť v Evropě, která nabízí opravdu rychlý přístup na internet přes mobil (technologie je známa pod zkratkou HSDPA). Letos v září začal O2 zkoušet v britském Oxfordu přímé televizní vysílání do mobilních telefonů.
Nová vlna akvizic
Kromě technologické vyspělosti a silné pozice O2 na třech mobilních trzích je výhodou pro Telefóniku také to, že při schvalování transakce by neměla mít problém u žádného antimonopolního regulátora, ať už na národní, nebo na evropské úrovni. Naopak: k trojici velkých tří evropských operátorů (Vodafone, Orange a T-Mobile) nyní přibude Telefónica jako čtvrtý, navíc se silnými vazbami i mimo území Evropské unie. Mimochodem, pokus Deutsche Telekomu „přebít“ nabídku Telefóniky by byl z toho důvodu spíš plácnutím do vody, neboť těžko si představit, že regulační orgány by povolily na německém nebo britském trhu fúzi dvou velkých mobilních operátorů. Zdá se, že na telekomunikačním trhu došlo po mnoha letech k oživení zájmu o nové akvizice (letos se jedná už o několikátý významný obchod – po Českém Telecomu, španělské Ameně, kterou koupil Orange a rakouském tel.ringu, který koupil T-Mobile). Jestli jde o novou vlnu nebo naopak o novou telekomunikační bublinu, to je otázka. Nelze snad ale předpokládat, že by akcionáři dovolili managementu provést stejné chyby jako před necelým desetiletím. V každém případě i před desetiletím Telefónica své akvizice provedla za relativně nízké ceny, a proto je na tom o mnoho lépe než většina konkurentů. Uvidíme, zda i nyní měla dobrý odhad. Zatím se zdá, že spíše ano.