V souvislosti s karanténou, kterou uvalila celá řadu jurisdikcí kvůli koronavirové pandemii, se po sociálních sítích začaly šířit fotky měst, která namísto lidí ovládla zvířata, když jsou teď vyklizená.
Měli jsme tu např. případ opilých slonů:
While humans carry out social distancing, a group of 14 elephants broke into a village in Yunan province, looking for corn and other food. They ended up drinking 30kg of corn wine and got so drunk that they fell asleep in a nearby tea garden. 😂 pic.twitter.com/ykTCCLLCJu
— Corono she better don’t (@Spilling_The_T) March 18, 2020
I když je to krásná historka, National Geogrpahic píše, že není pravdivá.
Měli jsme tu taky vysokou zvěř údajně v polském Zakopaném a pumy údajně v coloradském Boulderu:
Scene from the town of Zakopane, Poland. Due to residents staying indoors, the streets have been taken over by deer pic.twitter.com/9SLUYPEfqH
— Alex Sakalis (@alexsakalis) March 20, 2020
With residents of Boulder, Colorado, under a stay-at-home order, these mountain lions and their cub are free to roam pic.twitter.com/NTO7P13Nfj
— Alec Luhn (@ASLuhn) March 30, 2020
Nejvyšší popularitu si zřejmě vysloužil tweet o rybách a labutích v italských Benátkách:
Here's an unexpected side effect of the pandemic – the water's flowing through the canals of Venice is clear for the first time in forever. The fish are visible, the swans returned. pic.twitter.com/2egMGhJs7f
— Kaveri 🇮🇳 (@ikaveri) March 16, 2020
Později se ukázalo, že labutě jsou v Buranu, městečku nedaleko Benátek, jako doma i jindy a že ryby jsou v kanálech také nejspíš pořád, ale kvůli zvířeným usazeninám při provozu gondol nejdou jindy v kanálech vidět.
Pak ale přišly na řadu skutečné dezinformace. O delfínech:
Even the dolphins are back at the shore in some parts of Italy, because ferries and other boats no longer disturb them.https://t.co/b4dpmOPYPt
— Gigi ☯️ (@dergigi) March 17, 2020
Pak přišel na řadu krokodýl:
Il coccodrillo di Venezia, the Crocodile in Venice is a fake news
First picture, the original one, the second: the fake picture pic.twitter.com/dTLKZzZqbY— Caso Jéremy (@CasoJeremy) March 18, 2020
A nakonec Cthulhu:
The canals of Venice are now so clear that Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn. pic.twitter.com/DvZsMt1HBl
— Socially Distanced Atheist Messiah (@LatestMessiah) March 21, 2020
Cthulhu, pokud jej neznáte, je nejstaršlivější příšera z knih H. P. Lovecrafta, amerického spisovatele science-fiction, fantasy a hororu, jehož tvorbu má mimochodem velmi rád George R. R. Martin, autor Hry o trůny.
Myslím, že většina lidí – snad včetně europoslanců – by i bez poučení pochopila, že smyšlená postava ze 100 let starých knih se do Benátek zřejmě nevrátila. Když však nasdílíte fotku Cthulhua v Benátkách na Facebook nebo na Instagram, služba fotku skryje:
Independent fact-checkers confirm that contrary to initial reports, the cosmic entity known as Cthulhu, is NOT in Venice
We assume The Great Old One is complying with social distancing guidance and remains in his house at R'lyeh where he waits, dreaming #Covid19 pic.twitter.com/eleGxksdxX
— Badger North 🦡🌱🌍🏰🗝🌚🌲 (@MxBadgerNorth) March 28, 2020
Je ale možné, že nezávislým fact-checkerům vadí, že benátské kanály jsou hluboké pouhých pět metrů, což znamená, že Cthulhu, jehož velikost je odhadována na 40–60 metrů, by se do nich nevešel.
Tato úsměvná historka ukazuje, že i přestože lidstvo udělalo za poslední roky obrovské kroky dopředu ve smart technologiích, tyto technologie jsou stále dosti tumpachovité. A i když technologie zvládají spoustu věcí lépe než my, v jiných – pro člověka naprosto triviálních úkolech – si vůbec neumí poradit.
Notoricky bezradné jsou i nejmodernější technologie v rozpoznávání humoru. Je k němu totiž potřeba mj. kontext, který roboti zkrátka nemají. (Kromě Čísla 5.) Myslíte, že robot pochopí následující obrázek?
Nepochopí.
A těmto technologiím dala Evropská unie za povinnost rozpoznávat, co je tzv. fair use. Když totiž sdílíte materiál, který je jinak pod copyrightem, máte právo jej sdílet, pokud splňuje kritéria fair use, tedy povoleného použití. Mezi těmito např. v USA jsou: komentář, kritika, zpravodajství nebo parodie. Český autorský zákon má obdobná kritéria.
Copyrightová směrnice, o které jsme psali zde, však požaduje po sociálních sítích, aby zajistily, že na jejich platformách nebude sdílen žádný obsah, který fair use nesplňuje a nařizuje používat filtry obsahu. Jenže, jak jsme ukázali výše, tyto automatické filtry neumí rozpoznat ani tak zjevnou legraci, jako je Cthulhu v Benátkách! Zřejmě nejpokročilejší filtry na trhu má v tomto směru YouTube. Jak potvrdí každý, kdo na YouTube umisťuje velké množství obsahu, i filtry YouTube mají do dokonalosti, nebo dokonce do přijatelné chybovosti velmi daleko.
Jistě, v tomto případě nejde o copyright, ale o boj proti fake news, nicméně schopnosti robotů v obou případech jsou logicky stejné. Pokud robot nerozezná humor od fake news, nerozezná humor od krádeže copyrightem chráněného díla.
Takže jak se těšíte na to, až tyto filtry budou rozpoznávat, zda používáte obsah legitimně? To bude skvělé pro vaši svobodu slova, že?