Potřebuje Česká republika národního železničního dopravce? Jak pomoci zkvalitnit služby železničních dopravců? Patří státní dotace do železniční dopravy? I na tyto otázky najdete odpovědi ve studii Liberálního institutu.
Studie „Železnice jako součást dopravního trhu” vznikla sice už v roce 2001 ještě před vstupem České republiky do Evropské unie, ale mnohé teze a srovnání zůstávají stále aktuální. Zaměřuje se na to, jak může Česká republika vytvořit podmínky pro konkurenci v české železniční dopravě. Její autoři Emanuel Šíp, Jiří Kloutvor a Jan Vorlíček se věnují úloze železnice v dopravním systému, stavem železniční dopravy v ČR a její srovnání s některými zeměmi, tématu železnice a veřejnoprávní korporace (stát, regiony, obce), regulaci a financováním železniční dopravy, ale obsahuje také návrhy na restrukturalizaci, deetatizaci, deregulaci.
Jak tvrdí studie, neschopnost vytvořit politické prostředí přátelské k hledání věcných řešení ekonomických problémů v relevantním čase je draze placena rostoucími společenskými náklady. Tato kategorie zahrnuje nejen rozpočtové výdaje, nýbrž i kvalitu poskytovaných služeb veřejnosti.
Studie je do jisté míry nadčasová, nicméně ještě nezahrnuje informace o železničních balíčcích a jejich implementaci v České republice. Máte zájem na aktuálnější verzi studie? Spojte se s námi. Rádi pro Vás studii budeme aktualizovat.
Studie dostupná zde: studie železnice
Pavel Peterka
Předseda Pracovní skupiny pro liberalizaci železniční dopravy
E: Pavel.Peterka@libinst.cz
T: 602 663 144
Lenka Andrýsová
Tajemnice Pracovní skupiny pro liberalizaci železniční dopravy
E: lenka.andrysova@gmail.com
T: 725 009 731