Dnešní Lidové noviny přinášejí pod titulkem Pivovarníci: Kaufland se pivem za 1,90 koruny dopustil nekalé soutěže zprávu o případu, který opět jednou výtečným způsobem ilustruje absurdnost antimonopolního zákonodárství, jakož i zákonů proti takto pojímané „nekalé soutěži“:
Nízká cena piva Ambrosius, které za 1,90 koruny nabízí řetězec Kaufland, znepokojuje české pivovarníky. Předsedové obou svazů pivovarů shodně tvrdí, že pivo za tak nízkou cenu ještě na pultech neviděli a poškozuje to české výrobce. Hodlají se proto obrátit na antimonopolní úřad.
„Za tuto cenu ho nelze vyrábět nebo prodávat bez ztrát, i když se pivo vyrobí z nejhorších surovin,“ řekl předseda Českého svazu pivovarů a sladoven Jan Veselý. Podle něj jen daně reprezentují u půllitru desetistupňového piva 1,45 koruny. „Dalších dvacet haléřů stojí korunka (uzávěr), stejně etikety a na deset až patnáct haléřů přijde vymytí jedné lahve,“ dodal prezident Svazu malých nezávislých pivovarů Jiří Fusek, podle něhož takováto piva rozbíjejí trh a zneuctívají kvalitní české značky. (…)
Podle Fuska jde o nekalou soutěž a malé pivovary po jednání předsednictva zřejmě podají podnět k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. „Sankce by měla být vysoká a měla by se pohybovat v milionech korun,“ dodal Fusek.
Pozoruhodný je zejm. fakt, že se „čeští pivovarníci“ v tomto případě dokonce ani nepokoušejí tvrdit, že by nízké ceny piva v obchodech řetězce Kaufland jakýmkoli způsobem poškozovaly zájmy spotřebitelů; místo toho si prostě stěžují, že tyto nízké ceny poškozují jejich vlastní zájmy coby výrobců. To je sice asi pravda, ale proč by měl stát autoritativně zakročovat v jejich prospěch na úkor spotřebitelů, to již čeští pivovarníci jaksi objasnit opominuli.