Řetězec Tesco založil svou reklamní kampaň na hesle „Tesco pomáhá v době krize“. Rozhodl se snížit některé ceny a tento svůj krok náležitě prodat. Ochráncům spotřebitelů se to zdá „vysoce neetické“ a proti dobrým mravům, ovšem neposkytují pro svá tvrzení jakoukoli argumentaci, pouze prezentují své dojmy. Na svých stránkách SOS píše:
Není možné, aby společnost Tesco zneužívala finanční krizi pro zvýšení svých ekonomických zisků. Dále se domníváme, že takto pojatá reklama může vzbuzovat pocity strachu z dopadů finanční krize. Dle našeho názoru není vhodné vzbuzovat ve spotřebitelích strach z krize a posilovat tak pocit nebezpečí z tohoto vyplývající.
K tomu si dovolím poznamenat následující:
1. Soukromé firmy existují s jediným cílem – vytvářet zisk. Na tom se nic nemění ani v dobách krize. Co dělají firmy, když čelí klesající poptávce? Například snižují ceny. Tak jako SOS bychom si mohli stěžovat na jakékoli snížení cen a následnou inzerci.
2. Připusťme, že Tesco opravdu snižuje ceny. Proč je to špatně? Představme si, že by se manažeři této společnosti pomátli a začali ceny naopak zvyšovat. Byli by na tom spotřebitelé lépe? Když je snižování cen špatně, musí být opak dobře. Nebo ne?
3. Tesco nikoho nenutí, aby k němu šel nakoupit. Spotřebitelé mohou reklamu ignorovat a mohou nakupovat kdekoli jinde. Reklama je tu pouze pro to, aby upozornila, že je zde širší/jiná sada voleb, nic víc.
4. Každému, kdo dnes otevře noviny, je jasné, že to určitě nejsou soukromé firmy, kdo nejvíc vzbuzuje v lidech strach z krize. Evropská komise, české předsednictví, NERV, Barack Obama, George Soros, Mezinárodní měnový fond…Píše SOS také jim, aby neděsili lidi?A píše politickým stranám, které krizi „zneužívají“ pro své zisky, i když politické?
Sdružení na ochranu spotřebitelů by se mělo věnovat smysluplné činnosti v oblasti osvěty a poradenství, nikoli se svěřovat s dojmy, jež postrádají elementární ekonomickou logiku. Pozitivní je, že nejsem sám, kdo při čtení stránek zmíněného sdružení málem spadl se židle – viz článek Miloše Čermáka z Lidových novin.