08.06.2020 Respekt – JIŘÍ NÁDOBA
strana: 38 rubrika: Kontext
Vedle právní problematičnosti lze přitom najít i řadu jiných kritických bodů, z nichž některé platí jak na výše zmíněný návrh 25 poslanců, tak na ochranářství obecně. Několik jich dal dohromady šéf Liberálního institutu Martin Pánek, který s týmem dalších ekonomů sepsal ke kvótám 26stránkovou oponentní studii. Připomíná v ní mimo jiné 200 let starou základní ekonomickou poučku, že dělba práce ve finále prospěje všem účastníkům, nebo zahanbení ruského exprezidenta Borise Jelcina, když v roce 1989 v USA poprvé na vlastní oči viděl supermarket plný zboží. Omezit dovoz znamená nejen menší volbu pro zákazníky, ale také hrozbu vyšších cen z titulu menší konkurence. Navíc u zdejšího návrhu by kvůli definici pojmu „česká potravina“ nastalo mnoho nedorozumění.
Kvůli dovozům surovin by se pod patronát nevešly třeba Znojemské okurky nebo produkty značky Hamé. Naopak lahve značky Coca-Cola z pražské stáčírny ano, i když je jako českou potravinu nikdo neprezentuje. Ochranářství by mohlo zdejší producenty vést k tomu rezervovat kvalitnější produkci na vývoz, kde by panovala větší konkurence. Zrádný je i apel ohledně zbytečné klimatické stopy kvůli pohybu kamionů napříč Evropou. V zemědělství a potravinářství není hlavním zdrojem emisí a škodlivin doprava, ale samotná výroba, třeba množství chemických postřiků nebo chov skotu. A jde-li někomu o omezení zbytečných cest, pro konzumenty z Ústí nad Labem může mít z tohoto titulu daleko větší logiku kupovat potraviny z východního Německa než z jižní Moravy. Řepku umíme Podle analytika Havla nebo podle Samarase z Kofoly lze větší soběstačnost zařídit nikoli zákazy, ale tím, že se zdejší producenti naučí lépe obstát v konkurenci a že zákazníci začnou vedle cen řešit i původ zboží.