Texaský kongres schválil zákon povolující na celém texaském území moderní způsob přepravy osob, jako je Uber nebo Lyft. Zastupitelstvo Austinu, texaského hlavního města, totiž před rokem přijalo nesmyslnou a tak obtěžující regulaci, že Uber a Lyft v tomto městě okamžitě ukončily činnost.
Jak známo, Texas je republikánská bašta, avšak v jeho hlavním městě mají převahu demokraté. Naneštěstí pro Austin jsou to demokraté, kteří nesnesou konkurenci a modernizaci v přepravě osob. Za zákaz Uberu se ani nestyděli, oslavovali přímo u banneru Demokratické strany.
Wow: Anti-rideshare activists in Austin cheer in front of a Democrat party sign. Not a good look. #Prop1 pic.twitter.com/EVNsnB14L3
— Grover Norquist (@GroverNorquist) May 9, 2016
Texaskou zajímavostí je, že jeho kongres zasedá vždy jenom v lichých letech (psali jsme o tom nedávno). Proto nemohl s touto regulací nic udělat hned v loňském roce, ale musel počkat až na rok 2017, kdy dvoutřetinovou většinou v obou komorách schválil zákon označený jako HB100. Zákon je poměrně krátký a explicitně legalizuje na celém území Texasu elektronické aplikace sloužící ke spojení volných řidičů a zákazníků poptávajících jízdu. Tito řidiči pak mají zákonem zakázáno nabírat lidi z ulice – to už by se jednalo o taxislužbu, která je regulovaná jiným zákonem.
Celostátní zákon tak má samozřejmě vyšší právní sílu než zákon lokální. Nicméně austinští demokraté nemusí smutnit. Pokud Uberem jezdit nechtějí, nikdo je k tomu nenutí.
Ironií je, že Austin se rád vidí jako progresivní město, nový technologický hub vedle San Francisca, a dokonce je Austin město, ve kterém se zrodilo Airbnb. Uber a Lyft ze svého města Austin vyloučil tím, že požadoval, aby každý řidič byl prověřen v policejní databázi otisků prstů. Jak však informuje Forbes, tyto databáze jsou zcela k ničemu, neboť otisky prstů se odebírají již při zatčení a policisté často nedoplňují databázi o výsledek trestního řízení.
Ve studii Centra ekonomických a tržních analýz, na jejímž vzniku se autor tohoto článku podílel vážným studiem Gilmorových děvčat (viz úvod studie (pdf)), se dočteme doporučení pro české zákonodárce, aby přijali novou legislativní úpravu velmi podobnou té, kterou zvolil právě texaský kongres. Texas tím vyfoukl vítr z plachet nepřátelům pokroku a svobody z hlavního města a stejně se může zachovat český parlament vůči obdobným tmářům z Prahy a Brna.
Jedná se tak o další důkaz fenoménu, o kterém píše David Boaz, že konzervativní státy americké federace jsou svobodnější. Konzervativci z Republikánské strany totiž nemívají problém s ekonomickou svobodou, regulovat chtějí osobní svobodu. Jenže v tom jim brání americký soudní systém. Případem za všechny právě z Texasu je rozsudek Nejvyššího soudu USA v případu Lawrence v. Texas, kterým byl za protiústavní vyhlášen zákaz homosexuálního pohlavního styku.
Naopak když v Georgii přijali podobný zákon jako nyní v Texasu, obrátili se taxikáři na soud s tím, že se jedná o porušení jejich práva podle pátého dodatku americké ústavy, jenž zakazuje vyvlastnění (v tomto případě ztrátu hodnoty taxikářské licence) bez adekvátní náhrady. Georgijský nejvyšší soud tuto argumentaci neuznal.
Texaská ekonomika v posledních letech díky nízkým regulacím zažívá velký boom, Američané se do něj za prací stěhují po tisících. Naplněné kamióny z Kalifornie do Texasu jezdí za mnohem větší sazby než poloprázdné zpátky. Bylo by tedy smutné, pokud by si noví Austiňané nemohli užívat výhod moderní ekonomiky, jako je tomu jinde v USA.
O Uberu už jsme v Laissez Faire psali několikrát, hlavní text o výhodách surge pricingu, o nichž se v analýze CETA bohužel vůbec nemluví, jsem publikovali pod názvem V prosinci jste se v Praze taxíkem nesvezli. Vinou cenového stropu v LF listopad–prosinec 2014.
Máme radost, že aspoň někde ve světě najdou politici odvahu prosazovat liberalizaci, aniž se k tomu nechají dotlačit referendem. Kéž by si naši poslanci z těch texaských vzali příklad.