David Boaz: Maják svobody

David Boaz: Maják svobody

Pocta mému učiteli a příteli v jeho posledních dnech. Můj přítel a mentor David Boaz umírá. Doufám, že mi dopřejete sdělit vám několik myšlenek o tom, proč mi na Davidovi záleží – a proč by na něm mělo záležet i vám. Podobné příspěvky se obvykle publikují až po smrti...
Náklady inflace

Náklady inflace

F. A. Hayek (1999; s. 37) kdysi napsal, že „historie je dlouhým příběhem inflací, a to obvykle inflací řízených vládami a ve prospěch vlád“.[1] Každá další zkušenost s inflací přitom pouze potvrzuje oprávněnost odporu vůči cenové nestabilitě. Zatímco v 70. letech...
#69 Žofčákova pop-ekonomická břitva – Jakub Žofčák

#69 Žofčákova pop-ekonomická břitva – Jakub Žofčák

Jakub Žofčák je ekonom, doučovatel a pop-ekonomický autor. Bavili jsme se spolu o jeho popularizačních ekonomických článcích, např. o tom, jak vypadá váš záchod nebo váš hrob, o doučování studentů VŠE a o jeho dizertaci o regulaci sázkových her a zločinu. Jakub je na...
Minimální mzdu nezvyšujme. Zrušme ji!

Minimální mzdu nezvyšujme. Zrušme ji!

Minimální mzda se v ČR od ledna nového roku (při pracovní době 40 hodin týdně) zvýší z loňských 17 300 Kč na 18 900 Kč hrubého. Komu však zvyšování zákonné minimální mzdy pomáhá, a komu naopak zcela škodí? Je příznačné, že veřejnost takřka bezvýhradně věří tomu, že...
Ještě měsíc práce na stát

Ještě měsíc práce na stát

Liberální institut, tisková zpráva ze dne 13. 05. 2024 Musíme vydržet ještě jeden měsíc. Po 11. červnu 2024 již začneme vydělávat na sebe. Do té doby, celých 162 dní, pracujeme pouze pro stát. Letošní Den daňové svobody je o dva kalendářní dny dříve než loni....
O „fiskální lobotomii“

O „fiskální lobotomii“

„Základní příčinou nátlaku na demokratickou legislativu ve smyslu snížení daní na jedné straně a zvyšování veřejných výdajů na straně druhé jsou rozdílné zájmy různých skupin v rámci politického společenství.“ – tak ukončuje James Buchanan, čelní představitel tzv....
Ekonomická obhajoba reklamy

Ekonomická obhajoba reklamy

Reklamy jsou obecně považovány za společensky nežádoucí jev. Je na ně přinejlepším nahlíženo jako na nepříliš kvalitní zdroj informací o produktech firmy, jež se jejich prostřednictvím snaží vzbudit povědomí o jejich existenci, a tím si získat nové zákazníky, častěji...